Halaman

Khamis, 2 Februari 2012

Respirasi manusia:)




Hello  ok subjek kali ini diambil dari tingkatan 3 bab pertama iaitu respirasi  Kemungkinan ia lari dari syllabus pembelajaran tingkatan 3 kerana blog ini untuk pengetahuan sains secara mendalam

A) APAKAH ITU RESPIRASI???
>>Respirasi merupakan satu sistem tarikan dan hembusan nafas.
>>Sistem respirasi manusia ialah satu rangkaian yang melibatkan:
a) sistem pernafasan
b)Respirasi sel
c)sistem peredaran darah.

B) SISTEM PERNAFASAN
>>Sistem pernafasan manusia terdiri daripada:
a)organ pernafasan=hidung,trakea,bronkus,brokiol dan alveolus.
b)sangkar tulang rusuk-tulang rusuk dan otot interkostal
c)diafragma


C) ORGAN PERNAFASAN MANUSIA SERTA FUNGSI

hidung
Rongga hidung dilapisi oleh sel-sel epitelium. Sel-sel ini dibekali dengan salur darah yang memberikan kelembapandan kepanasan (pada suhu badan) terhadap udara yang memasuki rongga hidung.Sel epitelium juga mempunyai bulu halus untuk menapis udara daripada objek-objek seperti habuk atau serangga untuk masuk bersama-sama udara sedutan.Mukus yang dihasilkan oleh sel epitelium pula akan memerangkap debu-debu dan partikal asing (zarah-zarah seni) lalu ditolak ke kerongkong melalui tindakan silia (gerakan bulu-bulu halus sel epitelium) dan memasuki sistem penghadaman untuk dikeluarkan.Udara dari rongga hidung akan melalui faring dan laring sebelum memasuki trakea.Semasa menelan makanan, satu tisu dipanggil epiglotis akan menutup laring secara automatik bagi menghalang makanan dan cecair memasuki paru-paru. Tindakan refleks batuk berlaku sekiranya mekanisma ini gagal berfungsi dengan sempurna untuk mengeluarkan semula benda asing tersebut dan menghalangnya memasuki paru-paru.

Trakea
Trakea terbina dari gegelang rawan pada dindingnya untuk mengelakkannya runtuh. Trakea juga dilapisi dengan membran bermukus yang mengandungi sel bersilia.Mukus yang mengandungi partikel asing terperangkap akan ditolak ke faring melalui gerakan silia untuk diludah keluar atau ditelan melalui kerongkong.

Bronkus
Trakea akan bercabang dua membentuk bronkus. Satu cabang ke paru-paru kini dan satu lagi ke paru-paru kanan.Bronkus juga diselaputi oleh membran mukus yang mengandungi sel bersilia. Peranan mukus dan sel bersilia sama seperti di dalam trakea.

Paru-paru
Paru-paru merupakan sepasang organ berspan yang terletak di dalam rongga toraks. Setiap satu paru-paru diselaputi dengan satu membran di namakan membran pleural.Paru-paru orang dewasa, jika disusun mempunyai saiz sebesar gelanggang tenis!.

Bronkiol
Di dalam paru-paru, bronkus akan berpecah membentuk cabang-cabang yang lebih kecil dipanggil bronkiol. Terdapat lebih dari 1 juta bronkiol di dalam setiap paru-paru. Hujung bronkiol akan membentuk kantung-kantung udara kecil yang dinamakan alveolus.

Alveolus
Setiap pasang paru-paru mengandungi lebih kurang 300 juta alveolus yang dilitupi dengan satu jaringan kapilari darah. Alveolus dapat membesarkan luas permukaan paru-paru sekitar 50 hingga 100 meter persegi bagi membolehkan pertukaran gas berlaku.Alveolus ibarat satu balang kosong yang sangat kecil. Dinding alveolus hanya terdiri dari satu lapisan sel sahaja.Terdapat bendalir badan yang memisahkan alveolus dengan dinding kapilari pulmonari.Dinding alveolus dan kapilari yang nipis (satu lapisan sel epitelium sahaja) membenarkan pertukaran gas oksigen dankarbon dioksida berlaku melalui proses resapan.

Sangkar Tulang Rusuk
 Sangkar tulang rusuk adalah tertutup oleh tulang-tulang rusuk dan otot interkosta. 
otot interkosta ialah otot yang menyambung dua tulang rusuk bersebelahan. Terdapat dua jenis otot interkosta iaitui nterkosta luar (bahagian bawah menghala keluar) dan interkosta dalam (bahagian bawah otot menghala ke dalam.

Diafragma
 Diafragma ialah otot yang membahagikan rongga toraks dengan bahagian abdomen. Ia juga membantu menutupsangkar tulang rusuk.



suka?komen!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan